20081201

Ett ämne som......

verkar återkomma i den här bloggen är trafikvett.

Dagens Irro handlar även idag om det.

Vägverket/Gatukontoret har tillbringat hösten och förvintern med att renovera gångtunnlar i Storstockholm.
Ni som cyklar,promenerar eller kör bil har säkert märkt av det.
Vi som sitter bakom ratten istället för att använda apostlahästarna är väl införstådda med hur det går till på ovansidan av tunnlarna.

För er andra så ska jag gärna berätta hur det går till.

Man stänger nämligen av ett körfält i taget(ni som inte vet vad ett körfält är hänvisas vänligt men bestämt till Google) och det är det fenomenet dagens Irro handlar om idag.

Under hösten har gångtunneln precis där jag bor renoverats och jag har haft förmånen/oturen att studera fenomenet på nära håll.

Enligt trafikreglerna så har vägtrafikanter(om inget annat anges)väjningsplikt om det finns ett hinder på deras sida av vägen.

Det vet alla som såg Anita & Televinken på TV,fick besök i skolan av trafikpolisen eller innehar nån form av behörighet att framföra ett motorfordon.

Trodde jag ja.......

Den där regeln skiter en stor del av trafikanterna i,dom lyder hellre under parollen "först går först".
Det har stört mig till den grad att jag,förutom att fortsätta köra i min fil och tvinga folk att tvärnita eller att köra upp på trottoaren,även slår på helljuset och visar dom mitt längsta finger.

Eftersom det här pågått under flera månader kunde jag inte låta bli att föra lite statistik över vilken typ av människor som väljer att skita i den här regeln och jag är ledsen att säga att jag korat två vinnare som får dela på första platsen.

Det kan låta fördomsfullt men jag är ledsen att behöva säga att det är det klyvna könet och de utomnordiskt födda(hör hur pk jag kan vara om jag vill)som vann.

Jag kan känna sympati för den senare gruppen eftersom det kan säkert inte vara lätt att lära sig nya saker/regler i en ny kultur på ett nytt språk.

Tyvärr vet jag inte vad jag säga om den första gruppen.
Droppen kom i eftermiddag när jag var på väg hem.

Jag ser att en skåpbil är på väg över på "min" sida precis när jag kommer fram och som vanligt slår jag på helljuset och sträcker tydligt upp pullfingret.
Döm om min förvåning när jag ser blå reflextejp på skåpbilens lilla motorhuv och inser att det var polispiketen med en,gissa vad,kvinna bakom ratten.
Jag åkte vidare och förväntade mig naturligvis att dom skulle vända och stoppa mig för den obscena gesten jag gjorde.

Men icke sa Nicke.

När jag hade parkerat bilen och lunkade hem så slog tanken mig att det gamla talesättet "Kvinnor kör bättre än höns" kanske inte är så fel ändå.......


Så.............Hi Ho Silver till alla höns!

Inga kommentarer: