20081117

Media,gamla kärringar och bostadsrätter....

Jag bor i en "funkislägenhet" i ett område byggt tidigt sextiotal.
Husen ser ut som skit,Fasaderna behöver renoveras,Stammarna måste bytas inom tre år och alla eluttag är ojordade så ny el i alla lägenheter är ett måste.

Förra hösten fick en gammal kärring som bor här i området en lysande idé.
Hon hade nämligen läst i Aftonbladet att man kan tjäna pengar på att bilda en bostadsrättsförening.

Förutom att hyreskostnaden skulle bli billigare så inbillar hon sig att hennes lägenhet skulle öka i värde,allt enligt kvällstidningarna.

Sagt och gjort,det dröjde inte länge innan ett brev ramlade in genom min brevlåda där hon kallade till ett informationsmöte oss hyresgäster emellan,för att se hur många av oss som
var intresserade av en ombildning.

Behöver jag nämna att intresset var svalt?
Tror ni kärringjäveln gav upp för det?

I våras hade hon iaf lyckats skrapa ihop tillräckligt med intresserade för att kunna bilda en förening även om det fattades minst lika många för att faktiskt få lov att köpa husen av Stockholmshem.

Nytt möte hölls,där även en representant för Stockholmshem deltog som förklarade så pedagogiskt han kunde att det inte var nån idé att köpa husen eftersom det krävs alldeles för mycket renoveringsarbete för att det skulle vara ekonomiskt försvarbart.

Tror ni kärringjäveln gav upp för det?

Ett tredje möte hölls och nu hade hon nästan lyckats skrapa ihop tillräckligt med intresserade för att få köpa husen.
De flesta hade såklart frågor om vad det skulle kosta att renovera fastigheterna.
Firman jag jobbar åt ägnar sig i huvudsak åt just fasadrenoveringar och jag frågade vår VD tidigare vad det skulle kosta att renovera våra.
Jag påpekade på mötet att det skulle kosta minst 1 miljon per fastighet (det handlar totalt om 4 fastigheter här) bara för fasaderna.
Stambyten och byte av elsystem uppskattades att kosta drygt 5 miljoner per fastighet.

Det var många som drog öronen åt sig när de hörde siffrorna det handlade om.
Vilken idiot vill köpa en lägenhet i en nystartad förening som har ett banklån på säkert 100 mljoner innan ens en enda lägenhet är såld och dessutom har några månaders byggoväsen framför sig?

Det var inte bara jag som sågade hennes idé på det mötet vill jag lova.

Tror ni kärringjäveln gav upp?

Idag skriver vi November 2008 och upplever en finanskris utan dess like.
Döm om min förvåning när jag finner ett nytt brev på mitt hallgolv där hon kallar till ett nytt möte för att diskuttera en eventuell offert till Stockholmshem angående köp av fastigheterna...

Jag vet fan inte om jag ens orkar gå dit....

Det enda jag vet just nu är att om det trots allt blir bostadsrätter här så tänker jag byta till mig lägenheten bredvid hennes,köpa den och sedan hyra ut den i andra hand till en flyktingfamilj med tolv barn och låta mitt trumset ingå i hyran,centrums alla A-lagare eller varför inte låta den bli föreningslokal till nån mindre nogräknad MC-klubb.....


Hi Ho Silver på dig,kärringjävel.

Inga kommentarer: