20090109

Jag har en Hem-PC......

.............som sjunger på sista versen.

För er som inte vet så är en Hem-PC en förmån man kunde få som anställd.
Idéen föddes,om jag inte missminner mig,för ungefär tio år sedan när Sverige beslöt sig för att ligga i täten när det gällde IT-teknik.

Ni minns väl valspråket och löftet från den dåvarande kommunikationsministern att "alla svenska hushåll ska ha tillgång till bredbandsuppkoppling".

Vi i Sverige,som inte lyckats med ett skit sedan femtiotalet,skulle helt plötsligt ligga först i världen när det gällde utveckling av IT-strukturen.......

En del av idén gick ut på att staten skulle subventionera datorer för personligt bruk.
I praktiken föreföll det så att vilken arbetstagare som helst kunde,via sin arbetsgivare,köpa en dator till subventionerat pris på avbetalning.

Det var precis det jag gjorde för tre år sedan.
Jag betalade min sista avbetalning i December och det är nu det komiska händer......

Ni har ju alla sett på Amerikanska komedier att saker går sönder samma dag eller dagen efter den är färdigbetald .
Det var precis det som hände mig,min datorjävel låter som en stenkross just nu och jag högaktar varje sekund vi är tillsammans fast jag vet att slutet är nära.

Jag vet ju så väl att all teknik man köper idag,det kan vara en TV,en bil eller varför inte nånting så litet som en miniräknare,är designat för att ha en livslängd på max fem år,det är så konsumtionssamhället fungerar.

Nåväl,det är nog lika bra att jag biter i det sura äpplet och köper en ny datorjävel......


Hi Ho Silver Bill Gates....

Inga kommentarer: