20090106

Internet....älskade,kärleksfulla,underbara Internet......

........funkar inte!

Jag har till och från haft trubbel med min uppkoppling hemma under snart ett år.
Det brukar oftast lösa sig genom att jag startar om modemet och väntar en liten stund.

I Måndags kväll hände det igen att uppkopplingen dog och jag testade såklart mitt gamla trick.
Utan lycka dessvärre......

Jag beslöt mig för att vänta till dagen efter och hoppades på bättre lycka då.
Morgonen kom och skräpet funkade fortfarande inte.
Ett telefonsamtal till internetleverantören borde göra susen tänkte jag och ringde till deras kundtjänst.

Jag älskar verkligen att ringa till supporter och kundtjänster av hela mitt hjärta.
Det är underbart att använda den nya tekniken som finns nu.

Ni känner alla igen det,en telefonsvarare som säger:"Hej och välkommen till XXX-Kundtjänst,har du problem med TV.Tryck ett,Har du problem med telefoni.Tryck två,Har du problem med bredband.Tryck tre" osv.
Jag tryckte så klart på tre i hopp om att få tala med en fysisk person.

I Helsingfors heller!

Jag fick prata med en röststyrd guide istället......
En len kvinnoröst som skulle hjälpa mig söka efter problemet.

Här följer en del av "konversationen":

Kvinnoröst - "Se efter hur många dioder som lyser på ditt modem,om ingen lyser,säg "inga".Om två dioder lyser,säg "två"."

Jag - "två."

K.r - "Dra ut nätsladden till modemet,vänta 20 sekunder och sätt sedan tillbaks sladden.Säg "Fortsätt"ifall du vill fortsätta."

Jag - "fortsätt".

K.r - "om du vill sl***a min f***a,säg "Sl***a f***a"."

Jag - "sl***a f***a".........

Såhär pågick konversationen i tio minuter innan jag äntligen fick alternativet att prata med en riktig människa.
Jag förklarade således problemet för killen i andra änden och han berättade att han utan problem hittade mitt modem och att felet med största sannolikhet låg i modemet.

Han såg nämligen att jag hade ett gammalt Thompson-modem och att dom kände till sedan länge att just detta modem strular och lovade att skicka ett nytt.
Jag kunde inte hålla mig från att fråga varför dom inte automatiskt skickar ut nya modem till sina kunder när dom vet att just detta modem är kasst.

Svaret jag fick gjorde att jag gick i taket.
Han svarade att dom väntade till deras kunder hörde av sig och berättade om problemen.

Jag kände mig som Matadoren i Tjuren Ferdinand och frågade såklart hur lång tid det skulle ta innan jag fick mitt nya modem.
Tre arbetsdagar svarade han,och jag frågade vad jag skulle göra under tiden.
"Du kan ju hoppas att ditt gamla modem hoppar igång under tiden du väntar",svarade han.

Vid den här tidpunkten var jag inte Matadoren längre,jag var Ferdinand när han precis satt sig på humlan,och skrek till honom att om jag minsann ska sitta hemma och leka med mig själv i tre dagar i väntan på ett nytt modem så vore det bäst för honom att han personligen kom hem till mig med en dunk Olivolja.
Jag nöjde mig inte med det,utan jag gjorde även klart för honom att han minsann skulle få badda mina skavsår efteråt.

Det slutade med att han la på luren och jag får väl be till Gudrun att jag får ett nytt modem....

Nu är det så att bostadsbolaget som äger lägenheten jag bor i har dragit in bredband via fiberkablar i lägenheterna och alla rum har numera minst ett litet gulligt uttag där man kan stoppa in nätverkskabeln och förutom att slippa ett modem så kan man välja fler internetleventörer.

Arbetet med att dra kablarna i lägenheterna var klart för ett par månader sen och jag har funderat på att byta leverantör sedan dess.
När jobbet var avslutat så fick jag en liten folder som visade vilka leverantörer man kan välja mellan.
Det stod dessutom att det var hur enkelt som helst att bestämma och beställa önskad tjänst.

Självklart tänkte jag ta chansen,nu när min gamla leverantör strular,att beställa ett nytt abonnemang och samtidigt be ComHem att suga min sting-pinne för evigt.


Ni förstår,enligt foldern jag fick så var det bara att stoppa in nätverkssladden i önskat uttag och starta webläsaren så fick man direkt kontakt med en portal där man kunde beställa önskad tjänst.

Så enkelt var det inte i verkligheten......

Jag har ju berättat tidigare att det bildats en bostadsrättsförening i området där jag bor.
Eftersom det fortfarande är osäkert ifall föreningen får/tänker/skall köpa husen av Stockholmshem så har nämligen inte Sthlmshem avslutat fiberdragningen.



Hi Ho Silver till ComHem,Stockholmshem och till kärringjäveln som trodde att hon skulle bli rik ifall hon bildade en bostadsrättsförening...

Inga kommentarer: