20080930

Det går nitton

musikbloggar på ett dussin nuförtiden.

Jag har inte för avsikt att låta den här bli ännu en i mängden,men idag kan jag inte låta bli.

När jag var tonåring så var bandet Kiss mina största idoler och det händer att jag lyssnar på dom än idag.

Läste för ett tag sen att bandet släppt ett album nyligen,ett nyinspelat och remixat album med gamla låtar endast för den Japanska marknaden.
Efter mycket om och men lyckades jag beställa albumet som heter:"Jigoku Retsuden",på nätet.

Skivan låg i hallen när jag kom hem idag och ivrig som jag är ville jag höra den direkt.
Jag har lyssnat på den tre gånger nu och kan inte dölja min besvikelse längre.....

Det första intrycket jag noterade var att Gene och Paul's röster inte längre håller måttet.
Inget att gnälla över egentligen eftersom gubbarna är väl 137 år gamla vid det här laget......

Men efter att jag jämfört de nya versionerna med originalversionerna ser jag mest försämringar.

Här följer mina kommentarer låt för låt:

1.Deuce - skiljer sig inte så mycket från originalet,man hör att Eric Singer(trummisen) enkelt kopierar Peter Criss (originaltrummisens) spel utan att glänsa.

2.Detroit Rock City - Saknar klassiska "radio-introt".Saknar oxå det klassiska "dubbelkagge-spelet" som både Peter Criss och hans efterföljare Eric Carr gjorde galant.
Här hör jag för första gången att Paul Stanley's röst börjar svikta.
Jag tycker att låten är fantastisk men den här versionen som saknar både introt och bilkraschen i slutet,gör att texten tappar hela poängen....

3.Shout It Out Loud - Låter precis som dom spelat den live under trettioårs tid.
Inga överaskningar alls,förutom att Gene Simmons röst är sämre än nånsin.Han har iof,i mitt tycke,aldrig kunnat sjunga...

4.Hotter Than Hell - Fel Fel Fel! Hotter Than Hell kan aldrig spelas utan att Ace Frehley (originalgitarristen) sjunger versen.

5.Calling Dr. Love - Låter i stort sett som originalversionen.

6.Love Gun - En av mina absoluta favoritlåtar genom Kiss-historien men här hörs tydligt att Ace saknas...Ace's gitarrsolo i den här låten har ingen lyckats göra lika bra..Tommy Thayer gör ett uselt försök här...

7.I Was Made For Loving You - Kiss kanske allra kändaste låt,gjordes när discon regerade och sålde bra på den tiden.Basen och trummorna är dominerar i här precis som i klassisk disco.
Gene Simmons,som jag tycker är en högst medioker bassist,spelar lysande i den här versionen,(om det verkligen är han som håller i basen),annars tycker jag att den här versionen lätt håller att spelas på ett dansgolv.

8.Heavens On Fire - Låter ungerfär som originalet förutom att Paul's "AAAWWAUUU AAAWWAUUU-yl i början inte längre håller måttet röstmässigt.

9.Lick It Up - Har samma tunga trum-sound som Eric Carr införde i bandet.Det är väl det enda positiva jag kan säga om den här versionen...

10.I Love It Loud - Låten som gjorde att jag började spela trummor själv.
I den här versionen hör man Eric Carr's ande eka men gitarrspelet och Gene's röst gör att det låter precis som det alltid gjort när bandet spelat live.Inga överaskningar alltså.

11.Forever - Usel ballad skriven och sjungen av Paul Stanley....usel då och usel nu..

12.Christine Sixteen - En av få glada överaskningar på plattan.Jag gillar att dom låtit pianot få mer plats utan att tumma allt för mycket på originalversionen.

13.Do You Love Me - En bra låt från plattan "Destroyer" men den här versionen suger verkligen kuk.Mellansticket som i original gjordes analogt,är idag gjort av en vocorder så illa så att man nästan tror att Timbaland eller Jay-C? sitter bakom mixerbordet.

14.Black Diamond - En kanonlåt i original sjungen av Peter Criss och framförd lite senare av hans efterträdare Eric Carr som lyckligtvis hade en liknande röst.Men det här är ett bottennapp.Nyaste trummisen har inte alls samma röst.

Jag är ändå rätt glad att dom lämnade ute låten Beth på samlingen,Beth ska sjungas av Peter Criss.
Om dom hade valt att låta nya trummisen sjunga Beth på den här plattan hade jag personligen åkt Tuk Tuk hem till Gene Simmons och gett honom en omgång.

15.Rock and Roll All Nite - Låter precis som Shout It Out Loud....samma skit man hört femton gånger live.....

Så summan av kardemumman är:

Gene Simmons och Paul Stanley,Ni har fått min sista krona!
Ni kan fortsätta sälja tröjor,dockor och gammalt skåpmat och sminka nya musiker så att de ser ut som de gamla men mig har ni lurat för sista gången.


Nu när vi ändå är inne på musik så tänker jag för att trösta mig själv lyssna på dagens bästa låt:

http://www.youtube.com/watch?v=OUhimY3V4CU 8 minuter och 23 sekunders njutning med Sveriges bästa och hetaste sångerska just nu.....

Och förresten,R,du vet ju att jag tycker det :).

Inga kommentarer: