20080922

Dagens irro...

Varför är människor till naturen födda med skygglappar?

Allt som oftast så ser vi inga andra människor än oss själva.
Jag stötte på två exempel på detta inom en halvtimme idag.
Det kan tyckas som en bagatell men för mig är just dessa exempel störande.

Händelse 1:
Jag står i bankomatkön och det står tre personer framför mig i kön.
Samtliga läser sitt saldobesked efter uttaget och stoppar ner pengarna i börsen/handväskan innan man väljer att lämna uttagsmaskinen och lämna plats för nästa person i kön.

Hur jävla svårt kan det vara att hålla pengarna och saldobeskedet i handen en kort sekund medans man kliver åt sidan och lämnar plats för nästa kund???

Händelse 2:
Det här har stört mig länge,Hur kommer det sig att många människor alltid stannar så fort dom passerat en utgång,det spelar ingen roll om dom precis klivit ur en hiss,passerat roterande dörrar eller sliddörrar.

Tror folk,att bara för att man lämnat en butik eller en utgång har rätt att stå i vägen för andra utpasserande?

Kan inte folk tänka längre?

Jag är säker på att de flesta av oss tycker att det är besvärande när nån eller nånting hindrar oss på vår väg till målet.
Därav min undran,Eftersom det där beteendet stör mig så ser jag ju automatiskt till att inte hindra andra människor.
Varför är det så svårt för vissa att försöka göra detsamma?

Det kanske beror på tidens tempo eller att vi människor är födda som invidualister....

Jag har fan ingen aning egentligen,MEN HUR JÄVLA SVÅRT KAN DET VARA ATT UNDERLÄTTA FÖR YOUR FELLOW MAN????

Läste förresten några undersökningar om hur vår hjärna fungerar.
Enligt en stor del av "forskare och experter"så är vår hjärna skapt för att skydda sitt ego eller persona.
Ett exempel på det är (enligt dom) människans minne.
Hjärnan fabricerar ibland minnen som passar individens bästa i stället för sanningen.

Jag ska ge ett par exempel jag tror alla känner igen:

Väder.
Hur många av oss minns inte hur soliga somrarna var på sommarlovet när vi gick i skolan eller hur mycket snö man hade på sportlovet.
Sommarlovet hade alltid tio veckor i solsken och sportlovet hade alltid skidföre.

Men med tekniken vi har idag kan vi lätt gå tillbaks i tiden och se hur vädret såg ut på riktigt.

Tvister och dispyter.
Hur många har inte varit så säkra på sitt minne att man slagit vad om saker eller rent av slagits med nån för att bevisa att man minns rätt och motparten minns fel.
Jag tror att de flesta känner igen sig och blivit lika förvånade som jag när sanningen dokumenterats för en.

Summa Sumarum:Minnet är Ego!

Den stora frågan återstår dock:
Är vi människor hänsynslösa jävlar som gärna kliver över lik för vårat egos skull eller inte?

Jag har inget svar på den frågan tyvärr,det enda jag vet är att mitt ego gärna hjälper andra egon.

Inga kommentarer: