20081003

Mitt sista inlägg

handlar som jag lovat tidigare om U.S.A och eländet dom ställt till med under åren.

Idag ser vi en finanskrasch utan dess like. eller............

United States of Assholes har det senaste hundra åren varit "rolemodel" för resten av världen och jag förvånas ständigt över hur en så ung nation så fort skapat sig superstatus.

Kan det bero på deras stora areal?
Eller deras befolkning?
Finns svaret måhända att finna i deras framgångsrika krigshistoria?

För er som inte förstod ironin i mina frågor kan jag bara tipsa om närmaste bibliotek...

Låt mig berätta min version av sanningen...

U.S.A är "the land of make believe",Hur många har inte hört uttrycket:"Living the american dream"?
The land of make believe och the american dream är samma sak.
Grundekonomin i det landet är byggt i den andan.

Deras "motto" är business.Vem som helst kan starta ett eget företag (på gott och ont) och dra in sina egna pengar (so far so good) så länge man redogör för skattemyndigheten(IRS) vad man tjänar och betalar sin skatt.

En av anledningarna (enligt mig) till finanskraschen beror på ansvarsfriheten som finns i U.S.A,som företagare där kan du gå i konkurs hur många gånger som helst utan personligt ansvar,gick din förra firma åt helvete så kan du alltid starta en ny.

När en ny idé föds finns det alltid folk som vill investera/låna ut pengar i hopp om god avkastning..

Det är just det som jag tycker är skevt,varför ska det spekuleras i andras pengar?
Varför ska jag tjäna pengar på nån annans pengar när tredje person kommer att få betala notan?

Eftersom jag inte är en ekonom så kommer jag aldrig att förstå epitetet "Börsen".
Vad i helvete är börsen?En massa människor som försöker tjäna pengar på andra människors affärer..

Nu,tack och lov,hade börsmänniskorna fel och flera banker och låneinstitut gick i kk.
Det var fan på tiden tycker jag!

Varför ska en bank göra miljarder i vinst?En banks grundidé är att förvalta folkets pengar för folkets bästa.Att generera en vinst för att kunna ge sina kunder en bättre service är naturligt men så är det tyvärr inte.Bankernas vinster tillfaller aktieägarna.

Jag är glad att se hur spekulationerna,girigheten och egoismen äntligen får på pälsen.
Nackdelen är ju att "det lilla folket",medborgarna,får återigen ta smällen.

Det gör mig så jävla ont när jag läser att styrelsen i bolaget som gick i konkurs och startade lavinen ändå kan ta ut sin miljondollarbonus.......ur ett konkursbo??????????????

Idag har Amerikas kongress röstat ja till Jojje"historiens dummaste president"Buskes krispaket.
700 miljarder Dollar ska staten skjuta till för att rädda "ekonomin"...

Skitsnack anser jag,Staten ska alltså använda allmänna medel(skattepengar) för att rädda källan som skapat eländet....

Det betyder i verkligheten att medborgarna som förlorat sina sparade medel ska få betala dubbelt för att få en chans att komma igen...

U.S.A,Ditt hycklande dubbelmoraliserande helvete kan fara åt helvete!

Pallar inte skriva mer...

Tack för mig,vi syns i min nya blogg,en blogg som går i kärlekens tecken.

Inga kommentarer: