20081020

Dessa trafikanter....

och stressen i trafiken förvånar mig ibland.

Här följer ett lysande exempel:
Idag fick jag åka och hämta en av våra lastbilar i Hässelby för att köra den till en verkstad på södra sidan av stan.(för er som inte hittar i Sthlm så ligger Hässelby på västra sidan).

Vägen från Hässelby fram till Tranebergsbron är full av rondeller och övergångställen både före och efter rondellerna med tillhörande trafikljus.

Scanian jag körde väger 36 ton och har tio växlar vilket betyder att det tar sin lilla tid att få upp farten.
När jag närmar mig den första rondellen ser jag att ljuset är på väg att slå om till rött så därför saktar jag in i god tid innan i hopp om att det ska hinna slå om till grönt ljus igen för att slippa stanna helt.

Det gillade tydligen inte idioten som låg bakom mig i en blå liten Mazda.
När vi kom fram till rondellen så hade det slagit om till grönt ljus,precis som jag förutspådde,och idioten pressar sig förbi mig precis innan rondellen vilket tvingar mig att kasta mig på bromsen och jag tackar min lyckliga stjärna att Volvon som låg bakom mig inte körde in i mig.

Mazdan försvann snabbt ur synfältet och min resa flöt på bra ända till den sista rondellen i Alvik.
Där är det rött ljus och döm om min förvåning när jag ser att samma jävla Mazda står precis framför mig....

Han har altså stressat livet ur sig bara för att bli upphunnen nån mil senare av samma lastbil han gjorde sig sånt besvär för att hinna före...

Jag kunde inte låta bli att fundera på hur mycket skada 36 tons Scania skulle göra på hans 900 kilos Mazda ifall jag skulle slinta lite på kopplingen :-)

Sensmoralen i den här historien är:Man tjänar inte ett skit på att stressa,den lilla tid man kanske tjänar blir lätt uppäten av andra faktorer.

Inga kommentarer: