20090531

Jag har sett helvetet på jorden.

Helvetet på jorden är inte bilköer,Josef Fritzl,fylleimpotens,taskiga Trombocyter eller U.S.A!

Jag har varit på IKEA........

Nu vet jag varför Farbror Kamprad är rik som ett troll.
Hans affärsidé måste vara Amerikas våta dröm..

Jag besökte varuhuset i Kungens Kurva som tydligen är världens största IKEA-butik (?) i helgen och blev genast tagen av hur familjärt vänligt man kände sig mottagen när man klev in genom entrén.
Det var skyltar överallt,som visade var barnens lekland fanns,var restaurangen fanns och var kassan fanns....

Precis innanför entrén möttes jag av en rulltrappa som direkt tog mig till översta våningen och väl där uppe började jag leta efter en informationstavla för att lätt kunna hitta avdelningen där "min" möbel fanns.

Tavlan fanns direkt i anslutning till rulltrappan som tur var och jag lyckades klura ut att varan jag letade efter fanns i deras sovrumsavdelning två trappor ner.

Jag blev faktiskt lite förvånad eftersom jag tycker att en byrå inte har en enda fast placering i ett hem.. När jag var liten så hade alla i familjen en byrå i sovrummen,det fanns en byrå i hallen för bl.a mössor och vantar och det fanns oxå en byrå i klädkammaren...

Därför blev jag lite vilse i pannkakan när IKEA kallar det för en sovrumsmöbel.

Nåväl,Jag hittade till slut en jävla byrå jag ville ha och möttes av nästa chock.
Byrådjävulen fanns på nåt ställe dom kallade för plocka/ta självlager.....

Jag begav mig till nästa informationstavla för att lista ut var den avdelningen fanns och till min stora glädje hittade jag inte bara tavlan utan en detaljerad välskriven karta.
Det fanns t.o.m pilar ritade på golvet man kunde följa både till lagret och till kassorna.

Eftersom orientering är mitt största intresse här i livet så valde jag självklart att följa pilarna.
När jag tittade på kartan så uppskattade jag avståndet till lagret att vara max 50 meter.

Eller Hubert..... Efter att ha följt pilarna sicksack genom två våningar så hade jag nog gått 729 meter istället....

Ni ser,Farbror Kamprad har sett till att man måste passera varenda jävla våningsplan,varenda avdelning,varenda hylla och varenda vara innan man hittar det man vill köpa.

Det är vad jag kallar en lysande affärsidé....

Jag hittade till slut lagret och min byrådjävul.
Kassorna låg som tur är inom synhåll och jag traskade glatt dit.

99 öppna kassor skådar mitt norra öga och jag är fri att välja vilken jag vill.
Väljer såklart en kassa där det bara står 3 kunder framför mig,den första är precis på väg att avsluta sitt köp,den andre har en liten vagn med kanske 8 små varor i och framför mig står tre studenter med några få saker.

Jag trodde att jag valde rätt kö...............
Nä Nä Nä Nä Nä Nä Nä Nä!

Kund nr 2 handlar med en rekvisition och det brukar inte medföra några större bekymmer tänkte jag.(jag gör själv det ibland).
Men det var tydligen inte så enkelt den här gången.....
Idiotdjävulen hade en rekvisition per vara och envisades med att kräva ett kassakvitto per vara..

Jag räknade till 9 kvitton som signerades,9 rekvisitioner som undertecknades av både killen i kassan och kunden......

Det tog minst en kvart innan deras pappersarbete var över!


Ska det behöva ta en och en halv timme för mig att köpa en jävla fittbyrå???


Hi Ho Silver till IKEA..........